fbpx

תזונה עשירה בסיבים - למה זה טוב?

תזונה עשירה בסיבים – זה ביטוי שנעשה שגור ונפוץ אצל כל שוחרי הבריאות שמקפידים לדאוג לגופם. פתאום בכל פרסומת למאכל בריא ניתן לשמוע גם את המשפט "עשיר בסיבים". אם כך, חשוב לעצור לרגע ולהבין – מה היא תזונה עשירה בסיבים, ולמה כולם מדברים על זה? במאמר זה אספנו לכם את כל המידע הרלוונטי שיסייע להבנתכם בנושא.

תזונה טובה - חיים טובים

לתזונה תפקיד חיוני בשמירה על הבריאות והרווחה הכללית. תזונה בריאה ומאוזנת מספקת לגוף את אבות המזון הדרושים לו לתפקוד תקין ומסייעת במניעת מחלות כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת, טחורים, סרטן וגם טיפול בחיידק הליקובקטר. אחד המרכיבים החשובים בתזונה בריאה הוא סיבים תזונתיים. במאמר זה נבדוק מהי תזונה עשירה בסיבים ומדוע היא טובה לבריאותנו.

כיצד סיבים יכולים לסייע לתזונה שלנו?

סיבים הם סוג של פחמימה שלא ניתן לעכל על ידי הגוף. הוא נמצא במזונות צמחיים כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים. ישנם שני סוגים של סיבים: מסיסים ובלתי מסיסים. סיבים מסיסים מתמוססים במים ויוצרים חומר דמוי ג'ל במערכת העיכול, בעוד שסיבים בלתי מסיסים מוסיפים נפח לצואה ומסייעים במניעת עצירות. לשני סוגי הסיבים יש יתרונות בריאותיים חשובים. על מנת להצליח להתמיד באורך חיים עם תזונה טבעית, יש לצרוך משני סוגי הסיבים הללו.

תזונה עשירה בסיבים

תזונה מבוססת סיבים

תזונה עשירה בסיבים היא כזו הכוללת הרבה מזונות עשירים בסיבים. הצריכה היומית המומלצת של סיבים היא 25-38 גרם למבוגרים, אך אנשים רבים אינם עומדים בדרישה זו. דיאטה עשירה בסיבים עשויה להכיל 50 גרם או יותר של סיבים ליום. אנשים מסוימים עשויים לבחור לעקוב אחר דיאטה עתירת סיבים לירידה במשקל, כדי לנהל את רמות הסוכר בדם, או כדי למנוע או לטפל במצבים בריאותיים מסוימים. תזונה מבוססת סיבית הינה גם תזונה טבעית לירידה במשקל. על מנת להצליח לרדת במשקל, עליכם להתמיד גם בצריכת סיבים.

מה הם היתרונות של תזונה מבוססת סיבים?

אחד היתרונות העיקריים של דיאטה עשירה בסיבים היא שהיא יכולה לקדם את בריאות מערכת העיכול. סיבים מסייעים בוויסות יציאות, מניעת עצירות וירידה במשקל. סיבים גם עוזרים להאכיל את החיידקים המועילים במעיים, מה שיכול לשפר את בריאות המעיים ולחזק את המערכת החיסונית. סיבים מסיסים הוכחו כמפחיתים דלקת במעיים ועשויים לסייע במניעת מצבים כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS) ומחלות מעי דלקתיות (IBD). כמו כן, נמצא גם כי תזונה עשירה בסיבים הפחיתה את הסיכון לדיברטיקוליטיס, מצב שבו שקיות קטנות מתפתחות במעי הגס והופכות לדלקת. המחקר הציע שתזונה עתירת סיבים עשויה למנוע את היווצרותם של כיסים אלה על ידי קידום יציאות קבועות.

סיבים נגד כולסטרול

יתרון נוסף של דיאטה עשירה בסיבים הוא שהיא יכולה לעזור בהורדת רמות הכולסטרול. סיבים מסיסים נקשרים לכולסטרול במערכת העיכול ומונעים ממנו להיספג במחזור הדם. זה יכול להוביל להפחתה בכולסטרול LDL, הכולסטרול ה"רע", ולסיכון נמוך יותר למחלות לב. במחקר שבו השתתפו 67 בני אדם נמצא כי הגדלת צריכת הסיבים ב-7 גרם ליום הפחיתה את הסיכון למחלות לב ב-9%. המחקר גם מצא שההשפעות של סיבים על מחלות לב היו בלתי תלויות בגורמים תזונתיים אחרים, כמו שומן רווי וצריכת כולסטרול מה שהופך את הסיבים לתזונה איכותית להורדת הכולסטרול.

סיבים נגד רמת סוכר גבוהה

תזונה עשירה בסיבים יכולה גם לסייע בוויסות רמות הסוכר בדם. סיבים מאטים את ספיגת הסוכר לזרם הדם, מה שיכול למנוע עליות והתרסקויות ברמת הסוכר. זה חשוב במיוחד עבור אנשים עם סוכרת או עמידות לאינסולין. כמו כן, מחקר נוסף שפורסם בכתב העת של האקדמיה לתזונה ודיאטה שבו היו 28 נסיינים מצא שפורסמו מצא כי צריכת לפחות 30 גרם סיבים ליום שיפרה את בקרת הסוכר בדם אצל אנשים עם סוכרת מסוג 2. המשתתפים עם סוכרת מסוג 2 צרכו דיאטה עתירת סיבים במשך שישה שבועות וחוו שיפור משמעותי בשליטה ברמת הסוכר בדם.

תזונה עשירה בסיבים

סיבים עבור תזונה טבעית לירידה במשקל

בנוסף ליתרונות אלו, דיאטה עשירה בסיבים יכולה גם לקדם ירידה במשקל ושובע. סיבים מוסיפים נפח לתזונה, מה שיכול לעזור לנו להרגיש שובע לאורך זמן ולמנוע אכילת יתר. זה גם לוקח יותר זמן לעכל, מה שיכול להוביל לשחרור איטי יותר של אנרגיה ולפחות תשוקה למזונות מתוקים או עתירי קלוריות. מחקרים רבו מצאו כי הגדלת צריכת הסיבים ב-14 גרם ליום קשורה לירידה של 10% בצריכת הקלוריות וירידה של 1.9 קילו במשקל במשך ארבעה חודשים. תזונה טבעית לירידה במשקל היא הטובה ביותר מכל הדיאטות שניתן לנסות.

איך ניתן לשלב סיבים במאכלים ביום יום?

ישנן דרכים רבות לשלב יותר סיבים בתזונה שלנו. כמה מקורות טובים לסיבים מסיסים כוללים שיבולת שועל, שעורה, קטניות ופירות כמו תפוחים ותפוזים. מקורות טובים לסיבים בלתי מסיסים כוללים דגנים מלאים, אגוזים וירקות כמו ברוקולי וגזר. חשוב להגביר את צריכת הסיבים בהדרגה ולשתות הרבה מים כדי למנוע אי נוחות במערכת העיכול. עם זאת, תזונה עתירת סיבים עשויה שלא להתאים לכולם. עבור אנשים עם מצבים במערכת העיכול כגון מחלת קרוהן או קוליטיס כיבית, מזון עתיר סיבים עלול לגרום לאי נוחות ויש לצרוך אותם בזהירות. יתרה מכך, אנשים הנאבקים בבליעה או שיש להם מצבים בריאותיים אחרים המשפיעים על יכולתם לאכול או לעכל מזון צריכים להתייעץ עם איש מקצוע רפואי כדי לקבוע.

לסיכום

לתזונה עתירת סיבים יש יתרונות בריאותיים רבים, כולל שיפור בריאות העיכול, רמות נמוכות יותר של כולסטרול, שליטה טובה יותר בסוכר בדם וירידה במשקל. הוספת מזון עשיר יותר בסיבים לתזונה שלנו יכולה להיות דרך פשוטה ויעילה לשפר את הבריאות והרווחה הכללית שלנו.

עוד על סיבים: וויקיפדיה

תוכן עניינים
אמא בריאה

תוכנית אונליין לתזונה נכונה לירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא

רוצה שינוי? דברי איתנו

אני מאשרת קבלת טיפים, חומר פרסומי והטבות ב SMS.

עוד תוכן רלוונטי עבורך
הליקובקטר תזונה

הליקובקטר תזונה סובלים משלשולים? צרבת או כאבי בטן? יכול להיות שאתם סובלים מהחיידק הליקובקטר פילורי. אין סיבה לדאגה כיוון שניתן לטפל בחיידק ולהביא לשיפור במצב,

קראי עוד »
תזונה נכונה

תזונה נכונה תזונה נכונה חיונית לבריאות ולרווחה הכללית שלנו. אכילת תזונה מאוזנת ועשירה במגוון רכיבים תזונתיים היא המפתח לשמירה על בריאות טובה ולחיות חיים ארוכים

קראי עוד »
תזונה
תזונה

6 יתרונות לשמירה על תזונה איכותית ובריאה שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת היא חיונית לרווחה הכללית. זה לא רק עוזר במניעת מחלות כרוניות אלא גם

קראי עוד »
אוכל בריא

כתוב את הכותרת כאן לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי,

קראי עוד »
תזונה לפי הרמב"ם

תזונה לפי הרמבם הרפואה המערבית הקונבנציונלית של שנת 2023 עדיין מתמודדת עם שאלות לא פתורות ולמרות הקדמה המאפיינת את עולם המחקר לצד שילוב טכנולוגיות, רובוטיקה

קראי עוד »
טחורים תזונה

טחורים תזונה – 9 סוגי מזון שיסייעו לפתור את הבעיה מצאתם את עצמכם מתמודדים שוב עם הבעיה המטרידה של טחורים? לא יודעים איך למצוא פתרון

קראי עוד »

לצפייה באתר בטאבלט - יש לסובב את המסך לרוחב​