fbpx

תזונה להורדת כולסטרול - 5 מיתוסים שלא הכרתן

בכל פעם שאנחנו מבקרים אצל הרופא, הוא מרים את הראש מעל בדיקות הדם שלנו ואומר בקול חמור, הכולסטרול שלך עלה. אבל מה זה כולסטרול? למה הוא כל כך מסוכן כשהוא עולה, והאם תזונה נכונה יכולה לסייע לנו להוריד אותו לרמה תקינה? כל זאת ועוד במדריך הקצר הזה שיסביר לכם הכל על כולסטרול ועל תזונה נכונה.

כולסטרול לטוב ולרע - תזונה להורדת כולסטרול

הכולסטרול נמצא בקרום התא והוא חלק מאבני הבניין שלנו. תפקידו של הכולסטרול לייצר הורמונים סטרואידים דוגמת קורטיזול, סטטוסטרון, אסטרוגן ופרוגסטרון ומעורב ביצירת ויטמינים A ,E ,D , K . בנוסף, הוא עוזר לגוף לווסת את חומו, חיוני לצמיחת קרום המיאלין העוטף את תאי העצב, ומשחק תפקיד חשוב ביצירת מיצי המרה.

כך שללא כולסטרול לא יתבצעו בגוף פעולות חשובות ביותר שיפגעו קשות בתפקודו. אם כן, למה הכולסטרול קיבל שם רע כל כך? הסיבה לכך היא שאנחנו מאד מרוצים מהמצאות הכולסטרול בתאי הגוף, אך איננו רוצים אותו דבוק לדופנות העורקים. הסיבה לכך שכולסטרול מגיע לכלי הדם, מצטבר ושוקע בהם עד כדי סכנה ממשית באמצעות הופעת טרשת כלי הדם ומחלות לב נעוצה בתזונה עתירת שומן רווי, המעטה בפירות וירקות, סטרס ולחץ ועוד.

משום שכך, כל הרופאים והתזונאים תמימי דעים בכך שתזונה נכונה יכולה לשלוט בכמות הכולסטרול בגוף, להפחית אותו לרמה תקינה ולשמור עליו כך.

הדרכים שבהם הגוף מייצר כולסטרול

ישנן שתי דרכים שבהם הגוף שלנו מקבל כולסטרול שאותו הוא צריך. כל זמן שרמות הכולסטרול נשארות ברמת תקינה הגוף שלנו בריא וחזק ומסוגל לייצר לעצמו את כל מה שהוא זקוק לו, הבעיות מתחילות כשרמות הכולסטרול מתחילות לעלות, להצטבר בדפנות כלי הדם ולחסום אותם.

כולסטרול אנדוגני

הגוף שלנו מסוגל לייצר כולסטרול, בדרך כלל מעודפי פחמימות, על ידי הכבד. לרוב, 70% מן הכולסטרול בגופנו מיוצר באופן טבעי.

כולסטרול אקסוגני

כולסטרול המגיע אלינו באמצעות מקור חיצוני, כגון אכילת ביצים, בשר ומוצרי חלב. בדרך כלל כ – 30% מהכולסטרול בגופנו יגיע ממקור חיצוני כלשהו.

כשאנו מתכוונים להוריד את כמות הכולסטרול בדם, עלינו לצמצם ככל הניתן את הכולסטרול שנכנס לגופנו דרך המזון. מזונות עתירי שומן רווי כגון גבינות שמנות, חמאה, איברים פנימיים, כנפי עוף, חטיפים וגם רטבים כגון מיונז יגבירו את רמות הכולסטרול, בנוסף להם גם פחמימות פשוטות כגון אורז, פסטה, קוסקוס ולחם אינם בריאים ועדיף להחליף אותם בדגנים מלאים בעלי סיבים תזונתיים. ממתקים וחטיפים מלאים בשומן, מלח וסוכר שמסכנים את בריאותנו, ולכן, אם אנחנו מאד אוהבים מתוק וקשה לנו לוותר עליו, ניתן להעזר בשוקולד מריר עם אחוזי קקאו גבוהים ( 70% ומעלה ) שאפילו יעניק לנו נוגדי חימצון מועילים.

תזונה להורדת כולסטרול

הסכנות שטמונות בעליית רמות הכולסטרול בדם - תזונה להורדת כולסטרול

במידה ורמות הכולסטרול בדם עולות, יש סיכוי רב יותר שנפתח דלקות בכלי הדם, טרשת עורקים או חלילה נפגע בתפקוד הלב. הכולסטרול הדביק אף עלול לחסום כלי דם ולגרום לנזקים חמורים ואף למוות. מסיבה זו יש להפחית את רמת הכולסטרול בדם באמצעות פעילות ספורטיבית, תזונה נכונה והפסקת העישון.

הפעילות הספורטיבית תסייע לגוף להגיע לכושר גופני טוב, סיבולת לב ריאה, לזרז את חילוף החומרים ולהשפיע לטובה על המטבוליזם. כל אלו ועוד ממריצים את הגוף להיות חזק ובריא יותר. מחקרים רבים מצביעים על כך שעישון בשילוב כולסטרול גבוה עלולים להביא למחלות לב וריאה חמורות, לכן מומלץ להפסיק לעשן על מנת להפחית את הסכנה למחלות קשות ואף למוות. דיאטה נכונה יכולה להביא להורדת כולסטרול באמצעות כמה כללים פשוטים ובריאים.

תזונה להורדת כולסטרול - אמצעי להפחתת הכולסטרול

התזונה היא הכלי הכי יעיל והכי בריא להפחתת כולסטרול גבוה. הפחתת צריכת מזון מטוגן או מעובד ולעומת זאת צריכה מרובה של ירקות טריים, פירות ודגנים מלאים יכולים להביא לשיפור משמעותי ברמות הכולסטרול בגוף. כל מה שצריך זה להחליף את הדגנים הלבנים שהתרגלנו אליהם בדגנים מלאים. כיום יש שפע של מוצרי אורז מלא, קמח פסטה מלא ועוד. לא חייבים להכנס לדיאטת רצח להורדת כולסטרול אבל כן חשוב לשמור על איזון בריא, ולהעזר בפיטוסטרולים.

הפיטוסטרולים כמפתח לשמירה על כולסטרול תקין

הפיטוסטרולים הם תרכובות טבעיות שנמצאות בדרך קבע בצמחים. המבנה שלהן דומה מאד לזה של הכולסטרול, ומסיבה זו הם נספגים בגוף במעי הדק במקום הכולסטרול הרגיל. הפיטוסטרולים נפוצים באגוזים, בירקות, בפירות ודגנים מלאים, וכמו כן בשמנים צמחיים כגון שמן שומשום, שמן תירס, שמן זית, שמן בוטנים ושמן קנולה. כשאנו מרבים באכילתם, הפיטוסטרולים המועילים נספגים במקום הכולסטרול המזיק, ובכך תורמים לאיזון הגוף.

דיאטה להורדת כולסטרול

תפריט מאוזן ובריא להורדת כולסטרול

כדי להדגים כיצד נראית צלחת מלאה בריאות לצורכי הורדה בכולסטרול נדגיש תחילה את הכללים הבריאותיים המומלצים:

1. חצי צלחת – ירקות טריים, מבושלים, מאודים או אפויים.

2. חצי צלחת – חלבון ממקור

3. חצי צלחת – פחמימה.

זכרו להעדיף קמחים מלאים, לאכול הרבה פירות טריים וירקות, לאכול בשר דל שומן ולהמנע מטיגון. להלן תפריט ליום אחד הבנוי על פי תזונה להורדת כולסטרול:

• בוקר – כריך מפרוסת לחם קלוי מקמח מלא עם גבינה לבנה 5%, פרוסות של צנונית, נבטים ומלפפון לצד חופן זיתים וסלט מפלפלים אדומים וצהובים, עגבניות ובצל ירוק בתיבול מיץ לימון, מלח ופלפל שחור ושמן זית.

• ארוחת עשר – פלחי אשכולית אדומה, בננה ותפוח ירוק עם חופן שקדים ואגוזים טבעיים וצימוקים.

• ארוחת צהריים – חצי חציל אפוי בתנור עם נגיעות שום, טחינה, פטרוזיליה קצוצה ומעט שמן זית, פרוסת חזה עוף צרוב קלות במחבת עם עשבי תיבול וסלט ירקות קצוץ דק.

• ארוחת ערב – מרק עדשים משביע ומזין.

מקורות: וויקיפדיה

תוכן עניינים
אמא בריאה

תוכנית אונליין לתזונה נכונה לירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא

רוצה שינוי? דברי איתנו

אני מאשרת קבלת טיפים, חומר פרסומי והטבות ב SMS.

עוד תוכן רלוונטי עבורך
תזונה מאוזנת

תזונה מאוזנת תזונה מאוזנת הוא ביטוי שלא תמיד ברור מה הוא אומר. האם אנחנו אמורים לאכול יותר ירקות, פירות, בשר או דווקא לצמצם בחלב? לכל

קראי עוד »
תזונה בריאה

תזונה בריאה גם לכם התזונה הבריאה היא בעדיפות ראשונה? צודקים! תזונה בריאה הוכחה ככזאת שמונעת מחלות, מחזקת את המערכת החיסונית ומעולה לאורח חיים בריא ואיכותי.

קראי עוד »
אוכל בריא

כתוב את הכותרת כאן לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי,

קראי עוד »
דיאטה ים תיכונית

דיאטה ים תיכונית בשבילכם הים התיכון זה שמש, ים, שמיים כחולים והרבה שמחה ובריאות? אתם לא טועים. האוכלוסיות השוכנות לאורך הים התיכון מאז ומעולם נחשבו

קראי עוד »
תזונה עשירה בסיבים

תזונה עשירה בסיבים – למה זה טוב? תזונה עשירה בסיבים – זה ביטוי שנעשה שגור ונפוץ אצל כל שוחרי הבריאות שמקפידים לדאוג לגופם. פתאום בכל

קראי עוד »
הליקובקטר תזונה

הליקובקטר תזונה סובלים משלשולים? צרבת או כאבי בטן? יכול להיות שאתם סובלים מהחיידק הליקובקטר פילורי. אין סיבה לדאגה כיוון שניתן לטפל בחיידק ולהביא לשיפור במצב,

קראי עוד »

לצפייה באתר בטאבלט - יש לסובב את המסך לרוחב​