fbpx

תזונה טבעית

כשאתם שומעים את צמד המילים הפופולרי 'תזונה טבעית', מה התמונה שעולה לכם לראש? יש כאלה שיחשבו על רגבי אדמה ריחניים ונוצצים מטל, ואחרים לעומתם יזכרו בכמה עלי חסה כמושים ועצובים ששוכבים בתחתית המקרר. שני הקצוות האלה אכן מייצגים את העולם העשיר של תזונה טבעית, וגם את הסיבה שחלק מהאנשים מאמצים אותו בהתלהבות והחלק השני נרתעים ממנו מאוד. זוהי תזונה המבוססת על פירות וירקות, קטניות, דגנים מלאים, שמנים בריאים ועוד. הדבקים בתזונה טבעית יקפידו לאכול מזון טבעי בריא, לא מתועש וכמה שפחות מעובד.

מה ההבדל בינה לבין תזונה מתועשת ומעובדת?

תזונה טבעית מבוססת על מוצרים טבעיים, שמגיעים אלינו הצרכנים כשהם במצב כמה שיותר קרוב למצבם הטבעי. לדוגמא, נעדיף עגבניות שלמות ולא עגבניות משומרות, תירס על הקלח ולא שניצל תירס, ירקות טריים חתוכים ולא ירקות משומרים ומוחמצים, וכן הלאה. לעומת זאת, התזונה המתועשת כשמה כן היא – תזונה שעברה במפעלי התעשייה. בעולם התזונה המתועשת נמצא מאכלים שרחוקים מצורתם הטבעית, מלאים בחומרי טעם וריח שונים, מעובדים בצורה שמאפשרת להם חיי מדף ארוכים אך בעלי ערך תזונתי מועט. במזון המתועש יש גם חומרים שונים שמזיקים לבריאות, ובגלל השימוש בחומרי טעם וריח חזקים יש בו סכנה מסוימת של התמכרות, כלומר החיך שמתרגל למזון מתועש רגיל לצרוך מזון שיש בו כמויות גדולות של סוכר, מלח, תבלינים בטעמים חזקים, שומן ועוד.

למה צריך לשים לב כשרוצים לאמץ תזונה טבעית?

כשרוצים לאמץ תזונה טבעית, כדאי לעשות זאת בתהליך מדורג. התהליך המדורג מסייע בהטמעה נכונה של עקרונות התזונה הטבעית, ועוזר להתאים את העקרונות לאורח החיים שלכם, לאופי ולהעדפות התזונתיות. ממש כמו גישת הרמב"ם לגבי תזונה כבר בימי אז.

הצעד הראשון באימוץ תזונה טבעית

נתחיל דווקא בראש ובאימוץ מודעות פנימית. מודעות למה? לרכיבי המזון המעובד שאנחנו קונים. כמה רכיבים רשומים על האריזה, וכמה מהם אנו מזהים ויודעים להסביר מה הם בדיוק. אם המזון שאנחנו קונים עשוי מרשימה ארוכה וצפופה של רכיבים, מלאה באותיות לועזיות ומספרים, נראה שיש לנו דרך ארוכה לעבור. נתחיל לחפש בסופר מוצרים בסיסיים, עם רשימת רכיבים קצרה וברורה. בנוסף, ננסה להכניס לתפריט היומי שלנו כמה שיותר פירות וירקות. ירקות חתוכים בצלחת או דווקא בצורת סלט, פרי עונתי טרי כקינוח, ירקות מבושלים כמנה בארוחה וכן הלאה. אכילה של הרבה ירקות ופירות מעניקה לגוף סיבים תזונתיים ומשפרת את ההרגשה הכללית. תזונה טבעית מסייעת לירידה במשקל וכמובן משפרת את בדיקות הדם, לאושרם של רופאי המשפחה.

צעד נוסף באימוץ תזונה טבעית

רק כשתהיו מוכנים להתנסות בטעמים חדשים, נמליץ להכניס לתפריט היומי גם קטניות ודגנים מלאים איכותיים. נשתדל לאכול פעמיים בשבוע ארוחה המבוססת על פירות וירקות, קטניות ודגנים מלאים. מה למשל? קינואה, עדשים, וכוסמת הן קטניות מבושלות נהדרות. חומוס ביתי יכול להיות מנת חלבון מצוינת, טעימה ואהובה גם על ילדים. סלט עדשים מפנק הוא ארוחת צהריים מזינה ומצוינת, וכך גם קינואה מבושלת עם ירקות. ואם יש לכם ילדים שנרתעים ממאכלים חדשים, שווה לשלב עדשים במרק ירקות טחון, כך שטעמם לא מורגש אבל כל האוכלים ירוויחו מהערך התזונתי הגבוה שלהם.

תזונה טבעית

האתגרים למאמצי התזונה הטבעית:

אימוץ של תזונה טבעית הוא כדאי ומומלץ, אך לא תמיד פשוט. כצעד ראשון, מדובר כמובן בשינוי גדול באורח החיים, במיוחד לאדם המודרני של המאה ה21. אנחנו עסוקים כיום יותר מתמיד, ורגילים לצרוך מזון מהיר שלא דורש מאיתנו מאמץ. התזונה הטבעית דורשת יותר ארגון והכנה מראש של המזון. חלק מהקטניות צריכות השרייה, הירקות צריכים להיות טריים כדי שנהנה לאכול מהם. אין ספק שרכישה של מזון מעובד, שכדי לאכול ממנו צריך רק לחמם קצת במיקרו, היא קלה ופשוטה יותר. אך לאורך זמן, אין ספק שהאימוץ של התזונה הטבעית והטמעת הרגלי אכילה נכונה ובריאה ישתלמו לכם. אתם תרגישו בריאים וחיוניים יותר, בדיקות הדם שלכם יהיו טובות יותר, וגם הארנק יגיד לכם תודה. וגם אם אימצתם את התזונה הטבעית, לא לפחד להתפנק מדי פעם באיזה חטיף עשיר במלח או בשוקולד מושחת וטעים במיוחד.

המלצות שלנו לרכיבים ולמתכונים טבעיים:

אז אם שוכנעתם, ואתם רוצים לפחות להתחיל לנסות להכיר יותר מקרוב את עולם התזונה הטבעית, נמליץ לכם על שני מתכונים טעימים ובריאים, קלים להכנה. המתכונים האלה יכולים להוות פתח כניסה לעולם מופלא של מזון טעים, בריא ומזין.

סלט קינואה

נתחיל עם הקינואה הפופולרית: נשטוף כוס קינואה יבשה היטב במסננת. אחרי השטיפה, נניח את הקינואה בסיר ביחד עם כוס וחצי מים. נבשל על אש בינונית עד שכל המים נספגים והקינואה תפוחה ורכה, נכבה את האש. במקביל, נכניס לתנור ירקות: סלסילת פטריות טריות חתוכות, בצל אחד חתוך לפסים דקים וגמבה אחת פרוסה גם היא. נתבל בשמן זית ובמלח, ונאפה עד לריכוך. נערבב את הקינואה עם הירקות האפויים, ונתבל במעט שמן זית, מלח ופלפל. עכשיו תוכלו לספר לכולם שהכנתם סלט קינואה.

תזונה טבעית לירידה במשקל

סלט עדשים שחורות ובטטה

סלט מומלץ נוסף הוא סלט עדשים שחורות ובטטה: נשטוף היטב חצי כוס עדשים שחורות במסננת. נבשל את העדשים עם הרבה מים בסיר, עד לריכוך. במקביל, נקלף 2 בטטות בינונית ונחתוך לקוביות שוות בגודלן. נאפה את הבטטות לריכוך והשחמה. לאחר שהן מתקררות, נערבב עם העדשים. ניתן להוסיף חמוציות, אגוזים או שקדים לפי הטעם. נתלב בשמן זית, לימון, מלח ושום גבישי.

לסיכום

לסיכום, אימוץ של תזונה טבעית הוא צעד משמעותי ולא קל, אך כזה שנמצא לחלוטין בהישג יד. התזונה הטבעית היא בריאה, מזינה, טעימה ומשתלמת. כמו בכל שינוי, ההתחלה בדרך כלל אינה קלה, אך ככל שתתמידו בתהליך ותהנו מיתרונותיו, תצליחו בו יותר.

מקורות: וויקיפדיה

תוכן עניינים
אמא בריאה

תוכנית אונליין לתזונה נכונה לירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא

רוצה שינוי? דברי איתנו

אני מאשרת קבלת טיפים, חומר פרסומי והטבות ב SMS.

עוד תוכן רלוונטי עבורך
תזונה עשירה בסיבים

תזונה עשירה בסיבים – למה זה טוב? תזונה עשירה בסיבים – זה ביטוי שנעשה שגור ונפוץ אצל כל שוחרי הבריאות שמקפידים לדאוג לגופם. פתאום בכל

קראי עוד »
איזון הורמונלי תזונה

איזון הורמונלי תזונה – 7 טיפים ששווים זהב הורמונים הם השליחים הכימיים של הגוף, הם משפיעים על המשקל והתאבון, הבריאות הגופנית והנפשית, מצב הרוח ועוד

קראי עוד »
תזונה נכונה

תזונה נכונה תזונה נכונה חיונית לבריאות ולרווחה הכללית שלנו. אכילת תזונה מאוזנת ועשירה במגוון רכיבים תזונתיים היא המפתח לשמירה על בריאות טובה ולחיות חיים ארוכים

קראי עוד »
קורס תזונה

קורס תזונה תזונה היא היבט בסיסי של שמירה על בריאות טובה ורווחה. עם עלייתן של מחלות כרוניות, לא ניתן להפריז בחשיבותה של תזונה נכונה. ככזו,

קראי עוד »

לצפייה באתר בטאבלט - יש לסובב את המסך לרוחב​