fbpx

דיאטה ים תיכונית

בשבילכם הים התיכון זה שמש, ים, שמיים כחולים והרבה שמחה ובריאות? אתם לא טועים. האוכלוסיות השוכנות לאורך הים התיכון מאז ומעולם נחשבו למלאות שמחת חיים, אוכל טעים ואווירת שלווה ורוגע. אז למה שלא נכניס את כל הטוב הזה למטבח? דיאטה ים תיכונית איננה עוד להיט אלא דרך מומלצת ביותר על ידי רופאים ומומחים לתזונה להרזייה ולשמירה על אורח חיים בריא בשל הערכים התזונתיים המאוזנים שבה, הנוחות הרבה שהיא מציעה, וכמובן, הטעם הנפלא.

השמנת יתר עקב אכילה לא בריאה

אכילת מזונות עתירי שומן, סוכר ומלח לא רק שלא מזינה את הגוף שלנו בחומרי הבניין הנכונים ומביאה למחסור בהם, אלא גם גורמת לעלייה במשקל הגוף ועלולה לגרום למחלות קשות כגון סכרת, בעיות לב ולחץ דם, כולסטרול גבוה וכבד שומני. הסיבות לאכילה לא בריאה יכולות להיות רבות, ייתכן שהדבר קשור להרגלי תזונה לא נכונים, לסטרס ולחץ או חוסר זמן לבשל מזון בריא ואיכותי. דיאטה ים תיכונית לא דורשת מכם להכנס לשעות ארוכות במטבח או לשנות באופן דרסטי את אורח חייכם, והיא משתלבת גם בסדר יום עמוס והכנת המנות אינה דורשת מאמצים מיוחדים והתוצאות שלה מעודדות מאד. זו הסיבה שהיא מומלצת כל כך על ידי רופאים ותזונאים שמבינים שלא תמיד ניתן לגרום לחיים שלנו להיות יותר רגועים.

דיאטה ים תיכונית - תזונה מאוזנת יותר

על פי המלצות הרופאים והתזונאים, על מנת להגיע למשקל תקין ולשמור על אורח חיים בריא יש להקפיד על חלוקה נכונה של רבע צלחת חלבונים, רבע צלחת פחממות וחצי צלחת ירקות טריים ומבושלים. באופן זה נעניק לגוף את כל המינרלים והויטמינים ואבות המזון שהוא זקוק להם מבלי להגזים בכמויות ומבלי להעלות את רמת השומנים. כשאנו מקפידים על חלוקה נכונה של הצלחת מבחינת הכמויות אנחנו עושים את הצעד הראשון להרגלי אכילה בריאים יותר, מזינים יותר וטובים יותר לגוף ולנשמה.

מהי דיאטה ים תיכונית

דיאטה ים תיכונית איננה עוד דיאטת כסאח או טרנד חולף, היא נבנתה על ידי טובי התזונאים אשר מבינים כי קל יותר להעזר בחומרי גלם מקומיים ונפוצים בעלי טעם מוכר ואהוב המשלבת צלחת מאוזנת עם חומרי גלם מעולים. עקרונותיה של הדיאטה הים תיכונית היא להפחית בצריכת מוצרי החלב ולהגביר את צריכת המזון הצמחי, ליצור מנות רבות וקטנות לאורך היום שמאפשרות לשמור על שובע, הכנסת שמן זית, אומגה שלוש ויין אדום לתפריט כדי להביא להורדת כולסטרול, למנוע כבד שומני באמצעות התבססות על תזונה ים תיכונית שהתפתחה במשך אלפי שנים לאורך חופי הים התיכון ותרמה רבות לבריאות ולאריכות ימים.

דיאטה ים תיכונית

דיאטה ים תיכונית - קווים לדמותה

פחות חלב, יותר דגים

העקרון הבסיסי הראשון עליו נשענת הדיאטה הים תיכונית היא הגברת המקורות מזון צמחיים יותר והפחתת מוצרי חלב. אמנם ניתן לשלב בסלט גבינות עיזים, לשתות קאפיר, לשלב בארוחת הבוקר יוגורט מלא וכן הלאה, אולם בחשבון הכללי הם יקחו חלק קטן מן התזונה שלנו. רוב התזונה תהיה מבוססת על דגנים מלאים, ירקות ופירות.

בשר דל שומן

העיקרון השני בתזונה הים תיכונית הוא התמקדות בדגים ועופות ופחות בבשר בקר. תוכלו לאכול את כל סוגי הדגים, ים ובריכה, הודו, עוף וביצים. ובבשר הבקר אותו מותר לאכול מדי פעם, התמקדו בנתחים דלים יותר בשומן והקפידו על כמויות קטנות. הרעיון הוא להמעיט באכילת מוצרי בשר וחלב ולהגביר את הדגנים ואת הירקות והפירות על מנת לתרום לבריאות גופנית טובה יותר, לירידה במשקל ללא מאמץ ולשמירה על אורח חיים בריא. בדרך זו תורמת דיאטה ים תיכונית למניעת כבד שומני, כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם, סכרת ועוד.

שומן בלתי רווי

אחד האוייבים המרים ביותר של התזונה הבריאה הוא השומן הרווי, מדובר על שומנים שמשתמשים בהם בעיקר בתעשיית החטיפים אך גם במאכלים מטוגנים כגון צ'יפס ומזון מהיר. לכן הכלל השלישי בדיאטה הים תיכונית הוא להשתמש בשמן זית, זיתים ואבוקדו בכמויות נכונות ומאוזנות, ולהמנע מכל השאר.

דיאטה ים תיכונית

העקרון הרביעי של תזונה ים תיכונית הוא להרבות באכילת אורז, תפוחי אדמה, קטניות, חיטה מלאה, זרעים ואגוזים. אלו מהווים מקור נפלא לפחממות וגם חלבון מן הצומח, משביע וטעים מאד. מחומרי הגלם הללו ניתן להכין מנות מגוונות מאד, לערבב ולתבל עם תבלינים ועשבי תיבול וליצור צלחת מאוזנת יותר בסגנון ים תיכוני.

ארוחות רבות וקטנות

העקרון החמישי של התזונה הים תיכונית היא לאכול מספר מנות קטנות לאורך היום. בדרך זו נהיה לא נזדקק לנישנושים. הארוחה המתוכננת היטב ובנויה בצורה מאוזנת תספק לגוף שלנו את כל מה שהוא צריך ואנו נהיה מלאים באנרגיה, נחוש שבעים ומסופקים ובעיקר בריאים. אם בכל זאת בא לנו לנשנש בין הארוחות תמיד נוכל לאכול חופן אגוזים או מעט תמרים. תזונה טבעית כבר אמרנו? 

יין אדום

שתיים עד ארבע כוסות יין אדום משובח בשבוע יכולות לתרום רבות לבריאות הלב ולהורדת הכולסטרול. היין האדום ידוע בסגולותיו הבריאותיות ומומלץ בדרך קבע, וזו ההזדמנות שלכם לחקור את מדף היינות בחנות הקרובה לביתכם ולשלב בארוחות גם כוס יין טובה ממיטב היצרנים אשר שוכנים לחופי הים התיכון. בישראל ישנם יקבי בוטיק רבים וזו הזדמנות טובה גם ליהנות ממשקה איכותי וגם לתרום לתוצרת ישראלית.

שלווה ורוגע

אחד הדברים שהכי מאפיינים את אנשי הים התיכון היא השלווה והרוגע שלהם, שמחת החיים והחיוך הרחב. אם כבר החלטתם לאמץ את עקרונות הדיאטה הים תיכונית, למה שלא תאמצו גם את האוירה הים תיכונית. הקפידו על התעמלות ופעילות ספורטיבית מתונה כגון הליכה ליד הים, יוגה, ריצה קלה, אימון במתקני הספורט השכונתיים, או כל פעילות אחרת שגורמת לכם הנאה. זה ישתלם לכם גם במשקל וגם בנשמה.

מתכון לדוגמא

אחד הדברים החשובים בדיאטה היא לבחור במטעמים שאתם אוהבים ולשלבם כך שהארוחה תהיה מאוזנת ובריאה. להלן חמש ארוחות שיהפכו את היום שלכם לשמח יותר, קל יותר ובריא יותר:

1. בוקר – קערת מוזלי עם תותים ודבש.

2. עשר – פרוסת לחם דגנים מלא קלוי עם ממרח אבוקדו טרי ופרוסת עגבניה.

3. צהריים – קוסקוס עם מרק ירקות עשיר, נתח פילה דניס עם תפוח אדמה אפוי

4. ארוחת ארבע – צלחת של ירקות חתוכים עם מעט זיתים ומטבל ציזיקי קטן

5. ארוחת ערב – פרוסות של בטטה, חציל וכרובית אפויים בתנור עם מעט שמן זית ועשבי תיבול.

תוכן עניינים
אמא בריאה

תוכנית אונליין לתזונה נכונה לירידה במשקל ושמירה על אורח חיים בריא

רוצה שינוי? דברי איתנו

אני מאשרת קבלת טיפים, חומר פרסומי והטבות ב SMS.

עוד תוכן רלוונטי עבורך
כבד שומני תזונה

כבד שומני תזונה – 13 נקודות שאת צריכה להכיר כבד שומני תזונה – הקדמה: מחלת הכבד השומני היא לא מוכרת ומדוברת, אך נפוצה יותר ממה

קראי עוד »
טחורים תזונה

טחורים תזונה – 9 סוגי מזון שיסייעו לפתור את הבעיה מצאתם את עצמכם מתמודדים שוב עם הבעיה המטרידה של טחורים? לא יודעים איך למצוא פתרון

קראי עוד »
תזונה עשירה בסיבים

תזונה עשירה בסיבים – למה זה טוב? תזונה עשירה בסיבים – זה ביטוי שנעשה שגור ונפוץ אצל כל שוחרי הבריאות שמקפידים לדאוג לגופם. פתאום בכל

קראי עוד »
איזון הורמונלי תזונה

איזון הורמונלי תזונה – 7 טיפים ששווים זהב הורמונים הם השליחים הכימיים של הגוף, הם משפיעים על המשקל והתאבון, הבריאות הגופנית והנפשית, מצב הרוח ועוד

קראי עוד »
תזונה טבעית

תזונה טבעית כשאתם שומעים את צמד המילים הפופולרי 'תזונה טבעית', מה התמונה שעולה לכם לראש? יש כאלה שיחשבו על רגבי אדמה ריחניים ונוצצים מטל, ואחרים

קראי עוד »

לצפייה באתר בטאבלט - יש לסובב את המסך לרוחב​